Toholammin kirkko

Kirkon osoite on Kirkkotie 143, 69300 Toholampi.

Toholampilaiset saivat ensimmäisen kirkkonsa Kirkkojärven rantaan vuonna 1665. Se oli pikemminkin vaatimaton saarnatupa kuin kirkko. Vasta sata vuotta myöhemmin samalle paikalle rakennettua voi kutsua kirkoksi.

Nykyisen kirkon rakennushistoria alkaa vuodelta 1827. Silloin pidettiin ensimmäinen kokous, jonka aiheena oli ahtaaksi käynyt kirkko. Suunnittelu ja vaihtoehtojen pohdiskelu kesti 34 vuotta.  Vuonna 1861 pidettiin uudessa kirkossa ensimmäinen jumalanpalvelus. Kirkolle oli löydetty uusi paikka., kolmisen kilometriä Lestijokea ylävirtaan Kettukankaalle. Vähemmistön mielipide oli tullut enemmistöksi ja siunattu keisarin päätöksellä. Jo saman vuoden syksyllä kirkko vihittiin käyttöönsä. Carl Axel Setterbergin suunnittelema ja Jaakko Kuorikosken rakentama kirkko oli valmis.

Toholammin ja Vaasan kirkoista löytää yhteisiä piirteitä. Kirkko on rungoltaan yksilaivainen. Toisessa päässä on kellotorni. Siitä, ennen kansan suusta kuultu, nimi "Lampin sarvihöylä". Tornissa on kaksi kelloa. Suurempi, 758 kiloa painava, särkyi jo vuonna 1869 ja valettiin uudeksi ja maksoi silloin 5000 mk 1873. Kellon laidassa on kirjoitus " Riemuitkaa Herral` kaikki maa, palvelkaa Herraa ilolla tulkaa hänen kasvoinsa eteen riemulla Ps 100:1,2." Toholammin seurakunta Jumalan kunniaksi toimitettu 1873 Valettu Helsingissä Osberg ja Baden tykönä".

Kirkkoon tulija voi ihmetellä "mansikoita" kirkon katossa, sekä katon vihreää väritystä. Raamatun lehtimaja on inspiroinut suunnittelijaa. Toholammin kirkkoon tulija tulee viettämään yhteistä juhlaa. Yhteisessä jumalanpalveluksessa iloitsemme Jumalan hyvyydestä, jota hän välittää sanassaan ja sakramentissaan. Rukoilemme Jumalan johdatusta elämäämme. Nyt lehtimaja ja siellä vietettävät juhlat ovat vielä varjoa sen rinnalla, mitä iankaikkisessa autuudessa saamme kokea päästyämme perille taivaan kotiin.

Kun vanha kirkko purettiin, siitä ei tuotu uuteen vain irtoesineet, vaan perimätiedon mukaan myös hirret lattiaan ja seiniin ikkunan alareunaan asti. Vanhasta kirkosta ovat peräisin Johannes Backmanin vuonna 1761 maalaamat alttaritaulut: Ehtoollisen asettaminen, Kristus ristillä, Mooses ja vaskikäärme. Armovälineitä kuljettavia enkeleitä esittävät kuorimaalaukset ovat taiteilija Ilmari Virkkalan käsialaa. Kuori-ikkunoissa olevat koristelasit ovat peräisin Helsingin ritarihuoneelta.

Toholammin kirkossa on kahdet urut: Vuonna 1907 B. A. Thulen rakentamat 14 äänikertaiset, sekä Oy Kangasalan Urkutehtaan rakentamat 19 äänikertaiset vuodelta 1975. Vieras voi kokea Toholammin kirkon erikoisena ja karuna, mutta toholampilaisille se on kotikirkko. Siellä on hyvä käydä myös elämän eri tilanteissa kuulemassa Jumalan sanaa, kokemassa siunausta ja virvoitusta voimaksi elämän matkalla.

Tärkeimmät korjaukset: Kirkko maalattiin ja laudoitettiin ulkoa ja sisältä 1871, sekä uudestaan ulkoa 1891 ja sisältä 1909. Vuoden 1948 sisä- ja ulkomaalauksen suunnitteli taiteilija Ilmari Wirkkala. 1965 sisä- ja ulkomaalaukset, 1995 ulkomaalaus, 1998 sisämaalaus. Korjaustyöt suunnitteli Krister Korpela. Vuonna 1948 kirkkoon maalatut ja vuonna 1965 poistetut seinämaalaukset. Toholammin kirkko siirtyi vuosina 2016-2017 maalämpöön.

Toholammin kirkko ulkoa
Kirkon urut