Musiikki

Rakastan musiikkia, koska se on Jumalan lahja, ei ihmisen. Se ilahduttaa mielen, karkottaa Paholaisen ja luo viatonta iloa. Musiikkia harjoitettaessa väistyvät viha, himo ja ylpeys” (WA 50, 368-374).

Hengellinen musiikki ilmaisee Jumalan salaisuutta ja ilmoitusta. Musiikin tehtävänä on johdattaa sydän kosketuksiin hyvän ja kauniin kanssa ja ilahduttaa mieltä. Kun kirkon sanoma yhdistyy musiikin kanssa, syntyy viides evankeliumi.

Musiikki seurakunnassa

Musiikkitoiminta suuntautuu messuun, koska jumalanpalvelus on seurakunnan keskus. Musiikki – ja erityisesti laulaminen yhdessä – on keskeinen sisältö kaikissa seurakunnan tapahtumissa.

Toholammin kirkon jumalanpalveluksille on tunnusomaista voimakas virsilaulu. Virsilaulu on seurakunnan tärkeä tapa osallistua jumalanpalvelukseen. Siksi järjestämme myös virsilauluiltoja sekä yhteislaulutilaisuuksia. Seurakunnassa ylläpidetään ja kehitetään laulamisen kulttuuria ja laulutaitoa: virret ja hengelliset laulut ovat ahkerassa käytössä. Seurakunnan musiikkitoimintaa rikastuttaa myös yhteistyö paikallisten muusikoiden tai seudun musiikkiryhmien kanssa. Heitä kutsutaan mukaan jumalanpalveluksiin.

Kuorotoiminta

Seurakunnan kuorojen päätehtävänä on jumalanpalveluselämän rikastuttaminen. Avustamme jumalanpalveluksessa tai seurakunnan tilaisuudessa noin kerran kuukaudessa. Kuorojen ohjelmisto koostuu vanhasta musiikista uudempaan. Kuorot järjestävät myös konsertteja, ja yhteistyötä tehdään oman seurakunnan kuorojen ja naapuriseurakuntien kuorojen kanssa. Kuorossa laulaminen on hieno mahdollisuus päästä käyttämään musiikillisia lahjoja seurakunnan parhaaksi ja iloksi. Ota rohkeasti yhteyttä kanttoriin.

Konsertit

Seurakunnan järjestämiin konsertteihin jokainen on tervetullut hoitamaan itseään ja nauttimaan siitä. Seurakunnassa pyritään järjestämään joka kuukausi jokin konsertti tai musiikkitilaisuus, joten jokaiselle löytyy jotakin. Konsertteihin on yleensä ohjelmamaksu, mutta pääsymaksua ei kirkkokonserteissa ole.