Vanha pappila Toholampi

Vanhassa pappilassa on seurakunnan kirkkoherranvirasto, taloustoimisto, diakoniatoimisto ja henkilöstön työhuoneita. Vanhan pappilan salissa harjoittelee myös suurin osa seurakunnan musiikkiryhmistä. Vanha pappila sijaitsee samassa pihapiirissä seurakuntakodin ja kasvatuksen talon kanssa osoitteessa Lampintie 7, 69300 Toholampi.

Vanhan pappilan rakentaminen aloitettiin 6.6.1886, kun edellinen oli palanut tulipalossa. Pappilan piirustukset laati lääninarkkitehti Ivan Aminoff. Hän on suunnitellut myös mm. Kannuksen rautatieaseman, missä onkin huomattavia yhdennäköisyyksiä. Vanha pappila valmistui kesällä 1887, tosin vuoraus ja maalaus suoritettiin vasta kesällä 1890. Vuosien kuluessa on Vanhaa Pappilaa remontoitu useasti. Vuonna 1947 vaihdettiin ruokasaliin kaakeliuuni ja 1952 saliin ja kansliaan laitettiin korkkimatot.

Ensimmäinen täydellinen peruskorjaus suoritettiin vuonna 1957, jolloin muutettiin huonejärjestystä, asennettiin keskuslämmitys ja suuri kuisti muutettiin pienemmäksi. Seuraava perusteellinen remontti oli vuonna 1970, kun ullakolle rakennettiin diakonissan ja talonmiehen asunnot, sekä yhteinen nuorten- ja kerhotila"vintti". Samaisen remontin yhteydessä otettiin vanha pappila seurakuntakoti ja virasto käyttöön. Seurakunnan päiväkerhotoiminta siirrettiin "uuteen pappilaan" vuonna 1987 ja nuorisotoiminta vuonna 2016.

Viimeinen remontti toteutettiin vuosina 2011 - 2012. Rakennukseen asennettiin uudet ikkunat, sisätiloja muokattiin, kappalaiselle ja lähetyssihteerille tuli oma yhteinen toimisto ja kanttorin työhuone uudistettiin. Lisäksi sisustus saatettiin vastaamaan paremmin vanhan pappilan tyyliä, uusittiin ilmastointi ja saniteettitilat sekä keittiö.

Toholammin Vanhan Pappilan kuva.