Herra on lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän, hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli. Ps. 34:18

Seurakunta kulkee surevan rinnalla

Surun matkalla kuljetaan omaa tahtia, mutta usein surun jakaminen muiden kanssa auttaa. Surun kohdatessa ja vielä hautajaisten jälkeenkin voit ottaa yhteyttä työntekijöihimme. Ota rohkeasti yhteyttä. Seurakunta tarjoaa vertaistukea sururyhmien kautta sureville.

Suru on ihmisen terve ja luonnollinen tapa kohdata menetys. Jokaisella ihmisellä on oma tapansa surra. Jonkun on helppo itkeä, toisella itkun aika tulee myöhemmin. Suru tarvitsee tilaa ja aikaa. Ole surussasi itsellesi armollinen ja kunnioita tunteitasi.

Suositeltavaa on, että et jää surusi kanssa yksin. Keskustele tunteistasi ja ajatuksistasi läheistesi kanssa. Sinun on mahdollista saada apua myös terveydenhuollon ammattilaisilta.

Jumala lupaa läsnäoloaan surun tielle. Hän pitää huolta jokaisena hetkenä - et ole yksin.

Sururyhmät

Apuna surun kohtaamisessa ovat sururyhmät, joihin kutsutaan vuosittain omaisensa menettäneitä. Sururyhmä on suljettu ja se kokoontuu 6-7 kertaa. Sururyhmään liittyvistä asioista voit kysyä lisää Anniina-diakonilta p. 044 0819314.

Pyhäinpäivä

Messussa luetaan Toholammin seurakunnassa haudan lepoon siunattujen seurakuntalaisten nimet. Pyydettäessä voidaan lukea myös muualle siunattujen nimiä. Tässä asiassa voit ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon 050 4008052. Pyhäinpäivänä okaisen poisnukkuneen muistolle sytytetään kynttilä. Lisäksi yksi kynttilä sytytetään muualle haudattujen muistolle.