"Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus."
(1. Kor. 13:13)

Rakkautta kannattaa juhlia. Avioliitto on yhdessä elämistä, iloitsemista ja rakastamista – syvää sitoutumista toiseen ihmiseen. Kirkollisessa vihkimisessä liitolle pyydetään siunausta Jumalalta – liittoa kannattelevat ikuiset käsivarret.

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on sekä oikeudellinen tapahtuma että pyhä toimitus. Liitto ei ole kiinni vain ihmisistä, vaan Jumala siunaa yhteistä elämää.

Avioliitto on Jumalan asettama, ja sen on tarkoituksena on aviopuolisoiden yhteys ja keskinäinen apu sekä lasten vastaanottaminen. Kristillinen avioliitto kuvaa kirkon ja Kristuksen suhdetta. Avioliiton solmiessaan mies ja nainen antavat aviolupauksen toisillensa ja Jumala yhdistää heidät toisiinsa Jumalan sanalla ja rukouksella. Avioliittoon vihkiminen antaa ”vakuutuksen” perhe-elämälle. Raamatun opetus avioliitosta auttaa ymmärtämään, kuinka mies ja nainen täydentävät toisiaan.

Kirkkohäiden perusedellytyksenä on, että morsian ja sulhanen ovat rippikoulun käyneitä evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä. Toinen pariskunnasta voi olla myös jonkun muun kristillisen kirkon tai yhteisön jäsen.

Välttämättömiä kirkolliseen vihkimiseen liittyviä asioita ovat:

Häät voivat olla suuret juhlat suvun ja ystävien ympäröimänä tai pienimuotoiset vain todistajien läsnäollessa. Häät ovat kuitenkin aina juhlahetki arjen keskellä. Luodaan vihkitoimituksesta juhla, joka johdattaa kaikkia osanottajia keskinäiseen rakkauteen ja uskollisuuteen sekä Jumalan sanan kuulemiseen.

Häiden suunnittelu seurakunnan kanssa

Pappi, kanttori ja vihkipaikka varataan kirkkoherranvirastosta. Vihkipaikkana voi toimia muukin kuin kirkko, esimerkiksi seurakuntakoti, yksityiskoti, kesämökki tai vaikkapa luonto.

Häämusiikin tulisi sopia toimitukseen, joka on luonteeltaan jumalanpalvelus. Häämusiikista on aina syytä neuvotella kanttorin kanssa. Tarkempia esimerkkejä häämusiikiksi sopivista kappaleista löytyy täältä.

Mies ja nainen käsi kädessä.