Kodin siunaaminen

Siunaa, Herra, kotini rauhan, levon paikaksi. Anna armon valon loistaa, huolet, murheet täältä poistaa. Asu tässä kodissa voimana ja valona. (Vk 831:1)

Siunaus on Jumalan hyvän toivomista. Myös koti voidaan siunata. Uusi tai vanha koti, vuokra- tai omistusasunto - kodin siunaamisen voi tehdä missä elämänvaiheessa tahansa ja kaikissa kodeissa. Kodin siunaaminen on pieni juhlahetki, jossa luetaan raamatun tekstejä ja rukoillaan kodin ja siellä asuvien puolesta. Siunauksen voi toimittaa kuka tahansa seurakunnan työntekijä tai jäsen. Yleensä sen kuitenkin toimittaa pappi.

Kodin siunaaminen voidaan yhdistää esimerkiksi tupaantuliaisiin tai kotona vietettävään lapsen kastetilaisuuteen, avioliittoon vihkimisen yhteyteen tai muuhun juhlaan. Siunaus voidaan pitää kotona myös kirkossa olleen kastetoimituksen jälkeen tai se voi olla osa kastetoimitusta rukouksen muodossa.

Musiikkia ja yhdessä tekemisen iloa

Kodin siunaamisen rukoushetkessä virret ovat musiikkivalinnoista ensisijaisia, mutta myös muu tilaisuuden luonteeseen sopiva musiikki käy. Virsistä perhe-, kiitos- ja siunausaiheiset virret ovat hyviä, lastenvirretkin sopivat hyvin jos tilaisuudessa on mukana pikkuväkeä. Myös kirkkovuoden tai juhlapyhien mukaiset virret ovat sopivia. Kodin siunaamiseen liittyviä lauluja löytyy myös virsikirjan uusimmasta jumalanpalvelusliitteestä (numerot 830 - 832).

Hyvä Jumala, kiitän kodista, omaisista, perheestämme. Sinulta on elämämme. Kaikki rakkaani ovat lahjaasi. Anna voimia oikein toimia. Silloin meillä jokaisella kotona on hyvä olla, eikä minua mikään pelota. (Virsi 471)

Maljakko ja kaksi kynttilää sekä risti.
Kodin siunaaminen on vanha kristillinen tapa.