Jumalanpalvelusryhmät

Jumalanpalvelusryhmään voi tulla mukaan kuka tahansa seurakuntalainen. Sinuakin tarvitaan!

Jumalanpalvelus on seurakuntalaisten yhteinen kokoontuminen, ja kirkko on seurakunnan koti. Toholammin seurakunnassa jumalanpalvelus toteutetaan yhdessä jumalanpalvelusryhmien kanssa. Jumalanpalvelusryhmien avulla on tarkoitus kehittää messua siten, että mahdollisimman moni tuntisi sen omakseen ja pääsisi suunnittelemaan ja tekemään jumalanpalvelusta yhdessä.

Ryhmäläiset saavat itse miettiä, mitä tehtäviä he haluavat messussa hoitaa - kaikkien ei tarvitse lukea tekstejä tai avustaa ehtoollisenjaossa. On tärkeää, että ryhmäläiset voivat palvella myös kirkonpenkkipaikalla eli kirkon penkissä jumalanpalvelukseen osallistuen, mutta olla mukana jo jumalanpalveluksen suunnittelussakin, esim. keskustellen esirukousaiheista.

Jumalanpalvelusryhmissä mahdollisimman moni seurakuntalainen voi löytää kaltaisensa. Mukana on eri-ikäisiä seurakuntalaisia lapsista vanhuksiin, miehiä ja naisia, eri herätysliikkeisiin kuuluvia jne. Lapset eivät ole jumalanpalveluksessa kotonaan, jos he eivät pääse osallistumaan siihen. Osallisuus ja omaksi kokeminen on tärkeää.

Mitä kaikkea ryhmät tekevät? Niissä esimerkiksi lapset voivat sammuttaa alttarikynttilät, soittaa kirkonkelloja sakastista tai lukea pyhän esittelytekstin. Muitakin tehtäviä voi miettiä tilanteen mukaan.

Jumalanpalvelusryhmien on luontevaa vastata esimerkiksi kolehdinkannosta ja tekstinluvusta, mutta jokainen ryhmä voi suunnitella myös muita tehtäviä, joita ryhmäläiset haluavat hoitaa. Kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkea, vaan keskittyä siihen, mikä on ryhmäläisille tärkeää ja läheistä, esimerkiksi kirkkokahvien järjestäminen.

Messun turvallinen runko säilyy jatkossakin. Ei ole tarkoitus tehdä erikoisia temppuja, mutta monia jumalanpalveluksen osia voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Ryhmän vetäjät sitoutuvat tehtäväänsä määräajaksi ja ryhmäläiset vähimmillään yhdeksi kerraksi. Toholammilla ryhmien määrä on noin 20.

Ota yhteyttä kirkkoherraan ja tule mukaan rakentamaan jumalanpalvelusta.