Pergolesi: Stabat Mater (Marian murhe)

pe 29.3. klo 19.00 – pe 29.3. klo 19.45
Maria ristin juurella.

Toholammin kirkko
Osallistu paikan päällä tai verkossa

Tapahtuma toistetaan ulkoisessa palvelussa

Iiris Rautiola, sopraano, Malviina Haukkala, altto, Tea Polso, urut

Pitkäperjantaina klo 19 kuullaan Toholammin kirkossa italialaisen säveltäjän Giovanni Battista Pergolesin (1710-1736) Stabat mater. Se on yksi länsimaisen musiikinhistorian keskeisimmistä kirkkomusiikkiteoksista. Latinankielisen teoksen alkusanat tarkoittavat suomeksi "Seisoi äiti tuskainen". Teos käsittelee Marian kärsimystä poikansa Jeesuksen ristin äärellä ja siitä kumpuavaa rukoilijan mietiskelyä. Tekstin on todennäköisesti kirjoittanut Jacopone da Todi 1200-luvulla. Katolinen hymniteksti on sävelletty satoja kertoja, kuuluisimpia Stabat materin säveltäjiä ovat Pergolesin ohella Rossini, Dvorák ja Vivaldi.

Stabat mater jäi yhdeksi 26-vuotiaana kuolleen Pergolesin merkittävimmistä sävellyksistä. Tyylillisesti barokin ja esiklassismin välimaastoon sijoittuva teos on alun perin sävelletty sopraano- ja alttosolisteille ja jousiorkesterille. Konsertissa laulavat Iiris Rautiola ja Malviina Haukkala. Orkesterin osuutta hoitaa urkuri Tea Polso. Konsertin kesto on n. 45 minuuttia.

Olet lämpimästi tervetullut kirkkoon tai striimin äärelle.